יובל נעמן - לראות את העולם בדרך אחרת...
באוקינאווה, לרחוץ עם אשה ערומה בבית מרחץ ציבורי - לגמרי בסדר; תמונה של אשה ערומה בבית פרטי - לגמרי לא בסדר. באמריקה, פסל של אשה ערומה בפארק מקבל פרס; אבל אשה ערומה בפארק מקבלת קנס. מסקנה: פורנוגרפיה זה עניין של גיאוגרפיה". כך אמר מרלון בראנדו בסרט "בית התה של ירח אוגוסט" (1956), בגלמו את סאקיני המתורגמן, המוצב באוקינאווה לאחר הכיבוש האמריקני 1945. 


"המקדשים הארוטיים" בקג'וראהו, הם מהמקומות המתוירים ביותר בצפון הודו - שניים רק לאגרה. המקדשים נבנו על ידי ממלכת צ'אנדלה, ששלטה משך 500 שנה, עד לכיבושה על ידי המוגולים. מרבית המקדשים נבנו בין השנים 950-1050. בשיא פריחתה של העיר, היו במקום כ- 85 מקדשים, שמרביתם נהרסו על ידי המוסלמים, בהותירם רק כ- 22 מקדשים להתפעמות העולם. נאמר עליהם שהם מייצגים את שיאה של האמנות, האדריכלות והפיסול של מקדשי הודו. לצד דמויות אלים וגילופים אחרים, תראו כאן דמויות נשים וסצנות סקס וארוטיקה בסגנון תנוחות הקאמה-סוטרה.
המקדשים, הבנויים בפאתי המדבר, הרחק ממקומות ישוב חשובים, בצפונה של מדינת מדייה-פראדש, הוכרו בשנת 1986 על ידי אונסק"ו כאתר מורשת תרבות עולמית לשימור.
 
המקדשים ודרך בנייתם אפופים מסתורין. לא ידוע מדוע בחרו בני צ'אנדלה, החמולה הראג'פוטית, לבנות את המקדשים המפוארים דווקא במקום זה, שהיה חסר כל חשיבות וייחוד, וכיצד בנו מקבץ כה גדול ומדהים בפרק זמן קצר כל כך - כמאה שנה בלבד.


קיר חיצוני של מקדש אופייני

מין פיסול שכזה

תהיות יש גם בנושא סיבת הפיסול הארוטי (שלא לומר פורנוגרפי):
יש האומרים שהפיסול שיקף את מתירנות התקופה.
יש האומרים שזוהי דרך לימוד עובדות ומנעמי החיים לצעירי הממלכה.
יש הטוענים שפיסול סצנות יום-יום של דחפי האדם הנמוכים, עוזרים בהתעלות מעליהם בכניסה למקדש.
אבל ככל הנראה הפיסול הארוטי בקג'וראהו מייצג את המין הטאנטרי, שכמו היוגה, הוא דרך לצבירת אנרגיה שאינה מבוססת על קליימקס ואורגזמה, אלא נצברת על מנת לתעל אותה לעבודת האלים.


מצגת דוגמאות של פיסול ארוטי - נשים עומדות בצד מליטות פניהן לכאורה

מבנה המקדשים קבוע ומבוסס בכלם על במה מוגבהת, עליה יש 3 או 5 מבנים בסדר הולך ועולה בגובה, כשהמבנים בכיוון אחיד, ומתחת המבנה הגבוה ניצב פסל האל. מקדשים רבים מוקדשים לאל וישנו על נגזרותיו השונות, אחרים מוקדשים לשיווה המיוצג בשיווה-לינגם (סימבול פאלי), כשנאנדי הפר משקיף בו מרחוק. ישנו גם מקדש אחד לאל בראהמה בשיפולי הכפר המרוחק. בכפר יש גם מקבץ מקדשים ג'איניים, שנבנו בסגנון דומה ליתר המקדשים.


מקדש בראהמה עם ארבעת הראשים


מקדשי קג'וראהו מחולקים לשני מקבצים עיקריים. השמור והמרתק יותר נמצא באזור התיירותי, בגן פורח, עם שבילים וטיפוח הולם, המצדיק במידת מה את דמי הכניסה היקרים למקום. במרחק נסיעת אופניים או ריקשה מזרחה, בכפר קג'וראהו וסביבותיו, פזורים מקדשים נוספים שמורים פחות, ביניהם המקדשים הג'איניים: אדינאט, פארסבנאט ושאנטינאט, מקדש בראהמה, מקדש ואמנה (גלגולו של וישנו כגמד) ואחרים. קבוצה נוספת ובה שני מקדשים נמצאת דרומה לשני המכלולים הללו. במתחם המקדשים המרכזי נערך בערבים מופע אור וקול (המופע באנגלית בשעה 18:30 בחורף, 19:00 בקיץ), שמחירו 380 רופי. המופע מספר את האגדות וההיסטוריה של המקום, אולם בחלק הויזואלי, נראה שלמרות הכסף הרב שהוקצה למטרת המופע, מרביתו נגנב, והמבנים בקושי מוארים במופע. במתחם המורשת באזור המלונות, ישנה חנות גדולה ומרשימה של מורשת עבודות המקום, ולידה ישנו אולם בו יש הופעות ריקוד יפות המדגימות ריקודים ותלבושות מרחבי הודו כולה - מומלץ!


ריקודים הודיים בקג'וראהו

בית ספר עם ארבעה כיווני אוויר

הכפר קג'וראהו הוא חלק מפרויקט הודי לשלטון מוניציפאלי אוטונומי, המנוהל לחלוטין על ידי מועצת הכפר. מושג זה של אוטונומיה כפרית (פאנצ'איטי-ראג'), הוא מורשת עתיקה המתחילה להיות מיושמת בהודו. כך נפתרת מכשלת הריחוק מהשלטון המרכזי, שאינו קשוב לצרכי המקומיים, ומשעול הפתלתולים של הזרמת כסף מרחוק, הדולף כולו בדרך, משתפר פלאים. במקומות בהם נוסתה השיטה חל שיפור במעמד החלשים, ובכללם נשים וקאסטות (מעמדות) נמוכות, הזוכות למעמד ואפשרויות שלא היו פתוחות עבורן בשיטה הישנה. דרכים של העסקת פועלים, תוך מתן חינוך ולימוד כחלק מהתמורה לעבודה, מיושמים ומצליחים לגרום לנשים שאינן אנלפביתיות ונערים שיש להם סיכוי להתקדם בחיים, גם אם נולדו למשפחה חסרת כל. היה זה רעיון של מהאטמה גאנדי, המתחיל לקרום עור וגידים בחלקת הניסוי בסביבת הכפר קג'וראהו, ורבים מביטים עליו בסקרנות בתקווה שיצליח ויוכל להיות מיושם בהודו כולה. המדבר שמסביב לכפר ושנות בצורת רבות, מביאים את התושבים שאין פרנסתם מתיירות לעוני מחפיר, ומועצת הכפר שתפקידה לגייס משאבים אין ביכולתה לספק מבני ציבור וחינוך הולם. אחת מהדרכים שהתגלו כאפקטיביות היא לאפשר לתיירים זרים להיכנס לכיתות הלימוד העלובות, הממוקמות במבנים הרוסים, שחלק מהן אין להן אף קיר או גג, שלא לדבר על ציוד ישיבה או כתיבה. הילדים ממושמעים להפליא - דבר המוסבר בשיטות החינוך שאין מראים למבקרים, המשלבות מוט חזרן דק וגמיש, מורה חזק וידיים ענוגות של התלמידים שסרחו.


ילדות בכיתת לימוד ללא קירות או גג



כיתת לימוד



כיתה עם ארבעה כיווני אויר וחמישה כיוני שמש

מצוקה והצקה

אנשי קג'וראהו, כמו במקומות מתוירים אחרים, ובצרוף הקושי הרב לפרנסה מחקלאות בגבול המדבר, נחשבים למעיקים ולמטרידים ביותר בהודו, ומתחילים להציק עוד בתחבורה המגיעה העירה. אנשים אלה, שמטרתם לעזור ולהוליך אותכם, לוקחים עמלה אותה תשלמו במהלך כל שהותכם בכפר, לכן התעלמו באדיבות. אין כל בעיה למצוא מקום לינה בכל רמה גם ללא עזרתם היקרה. באזור התיירותי יש הרבה מסעדות טובות ושוק מקומי, כמו גם חנויות תיירות רבות. יש להגיע למקום רגועים ביותר, כדי שאנשי המקום לא יצליחו להרוס את החוויה של הביקור באתר. בכפר יש שדה תעופה שעומד להיות בינלאומי, ולאחרונה יש גם מסילת רכבת איטית המגיעה מג'האנסי ב-4:10-4:50 שעות. ניתן להגיע אליו בטיסת פנים או אוטובוס מהערים סאטנה, ג'האנסי ומאהובי - מרחק 4 שעות נסיעה (מערים אלו יש רכבות לכל הודו). מחירי כניסה למקבץ המקדשים הראשי 250 רופי. ליתר המקדשים בכפר וביתרת השטח, לא נדרשים דמי כניסה.