יובל נעמן - לראות את העולם בדרך אחרת...
 

פרק בהיסטוריה הרשמית של הודו

קנאקלאטה, ילדה רכה בת 14, שלהבה את המון הכפריים ממחוז בוראנגבארי במדינת אסאם העילית שבהודו, בלכתה בראש הפגנה שקטה, כשבידה דגל הודו והיא קוראת "לעשות או למות". היא עלתה על גג תחנת משטרה בריטית כדי להניף עליה את דגל הטריקולור של הקונגרס ההודי (דגלה הלא רשמי של הודו לפני קבלת העצמאות). בעודה אוחזת בדגל המונף נורתה ונהרגה. זה היה מפגן של רוח לחימה ונחישות הודית המסמלת יותר מכל את השאיפה לחופש, הידועה במחוז טזפור באסאם עילית, מחוז החופש. קנאקלאטה הפכה לקדושה מעונה, בשורה אחת עם גדולות האומה כמו אינדירה גאנדי. רחובות נקראים על שמה ואף ספינת מלחמה. לאחרונה הוקם פסל בדמותה, ניצב מעל פסגת גבעה הצופה ל"עיר הדם" טזפור ולנהר העצום בראהמפוטרה, עורק החיים של אסאם, המנציח לעד את גבורתה של הילדה ואת נחישותו של העם ההודי.


קנאקלאטה המניפה את דגל הטריקולור (מאגר תמונות)

מיומן תחנת משטרה בריטית

בעשירי לספטמבר 1942, התקרבה הפגנה לא מרוסנת של אלפי כפריים, לתחנת המשטרה גוהפור (Gohpur). שני טורים של מפגינים: האחד ממערב לתחנה והשני ממזרחה. הם ניסו להיכנס בשערי התחנה כשהם מציתים את סוכת הטבח ומנסים בכוח לקחת את נשקו של ר.מ. סוניה, מפקד התחנה. ללא הוראה מפורשת פתח השוטר גוגאל צ'יפאהי באש וירה שתי יריות שפגעו בשתי נשים. האחת נהרגה במקום והשנייה מתה מפצעיה בשעה 20:00. באותו היום, בתקרית דומה בתחנת משטרה סמוכה, נהרגו 11 מפגינים, מתוכם שלוש נערות.

 

קנאקלאטה בארוא   (1924-10/9/1942)

קנאקלאטה בארוא (Kanaklata Barua) נולדה ב-22/12/1924 בכפר דראנג שבמעגל בראנגבארי (Barangabari) באסאם עילית, לאביה קרישנה-קאנט בארוא ולמשפחה שמרנית. ילדה נחמדה ועוזרת שעזבה את בית הספר היסודי כדי לעזור בעבודות הבית, לאחר שהתייתמה בגיל צעיר ונשארה לטפל באחיה התינוקות. את התינוקות בכפר מגדלים ילדים בני שש, כשהוריהם הרחק בשדות, ואף לומדים בצעירותם להכין להם אוכל ולדאוג למחסורם. עוד לפני היות הילדות לנשים יודעות הן טיפול בבית מה הוא. לא הרבה נשים ישנן בכפר. הרצון בבנים זכרים גורם לפעמים ל"תמותת" תינוקות מוגברת בקרב הבנות. דבר זה עוזר בפרנסת המשפחה ובבוא היום גם משפר את סיכוייהן של הבנות להינשא. אבל עבודות הבית צריכות להיעשות ולבנות אין סיכוי של ממש לזכות בהשכלה.
כבר טרם לידתה שודכה לילוד אחר בכפר, ובבגרותה עמדה להינשא לו ולעבור לעד לבית הורי החתן המיועד, משפחה שלא הכירה, ולזכות בהורים חדשים על פני משפחתה שלה. ימי מלחמת העולם השנייה המה, בהם מפולגים התושבים לאלה המתגייסים לצבא הבריטי כדי לעזור בעצירת היפנים המתקדמים לאסאם עילית מבורמה השכנה. בכך מנסים הם לשבור מעגל חיים כפריים חסרי תוחלת ולמצוא פרנסה מעבודה קבועה. באותה עת, האחרים שנשארו בכפר, מוסתים היו בידי פעילים ממפלגת הקונגרס, המלמדים לאומיות מה היא. ילדים רואים את העולם ללא גוונים ומשתלהבים בקלות מפעילויות בהן משתתפים הסובבים כולם. היחד הוא כוח ועוצמה.
בספטמבר 1942, בעוד המונסון לא פוסק מרדת והחום בלתי נסבל, התארגנו 5,000 כפריים להפגנה המונית מול תחנת המשטרה של השלטון הבריטי בגוהפור. הפגנת יחד של כוח, כמו זו שהפילה את המלוכה בצרפת. כמו בכל בוקר הכינה קנאקלאטה ארוחת בוקר לאחיה ואחיותיה הקטנים, עטפה עצמה בסארי והצטרפה גם היא ביחד עם חברותיה הטובות מהכפר וביניהן מוקונדה קאקוטי (Mukunda Kakati) שחורת הצמות. תריסר קילומטר צעדו בזוגות, בחור ובחורה, נושאים דגלים ומדרבנים עצמם. קילומטר ומחצה לפני התחנה עצרו למנוחת התארגנות במטע תה מוצלל למחצה, בבעלות בעל אחוזה בריטי.
האם הוזהרו מהסיכון במעשיהם? האם התבקשו הנשים לעמוד מאחור? האם הייתה זו קנאקלאטה הצעירה חסרת ההשכלה והמעמד, זו שקראה להמונים "לעשות או למות" בסרבה לעמוד מאחור? בחברה שמרנית כפרית בהודו מעמד הנערה בקהל ידוע והאגדה המסופרת בפי כל אינה סבירה! אפילו ז'אן-ד'ארק, בת גילה, קיבלה מינוי מהאל וממצביא צבאי להוביל את צבאו.
ביוצאם ממטע התה, בדרך לתחנת המשטרה, שלהבו האנשים אחד את השני, כשהם נושאים בגאון את דגל הקונגרס בן שלושת הצבעים. כשעלו לגבעה עליה ניצבת תחנת המשטרה היו כבר צעירי התהלוכה משולהבים דיים.


תפקיד הילדה/נערה בצפון מזרח הודו

יום חמישי, העשירי לספטמבר 1942 במבצע רחב היקף הפציץ חיל האוויר הבריטי (RAF) את העיר הגרמנית דיסלדורף והעלה אותה באש. חדשה זאת והתרסקות מטוס אמריקני מילאו את כותרות העיתונים. באותו היום, באירוע שלא זכה לתשומת לב עולמית או אף מקומית, מספר זעום של שוטרים בריטים שמרו על תחנת המשטרה הקטנה של גוהפור. מרוחקים זה שנים מבתיהם וממשפחותיהם, סובלים מנגר הזיעה בחום הקיץ הכבד, במדיהם האטומים והלחות הבלתי נסבלת אליה לא הורגלו בביתם שמעבר לחצי עולם. היתושים מהנהר הגדול שכל אחד מהם בגודל פיל מזמזמים סביבם ופילי-בר מסתובבים סביבם בלילות בכמות של יתושים ומאיימים לפגוע במי שיתקל בהם בטעות בחשיכה. המונסון המוריד את זעם השמיים לארץ, לא פסק זה ארבעה חודשים. נראה היה שדגים טרופיים יכולים לשחות באוויר החם והרטוב.
המערכה הבריטית בבורמה הסמוכה מתנהלת כבר מספר חודשים. היפנים כבשו כבר את ראנגון בירת בורמה וניתקו את האספקה הבריטית לסין, בעיר לאשיו, והם מתקרבים לאסאם עילית. הידיעות על אחיהם הבריטים הנהרגים בקרבות טפטפו בשמועות, כמו שהגשם טפטף דרך חרכי התצפית של העמדה ללא הפסק. ומה המצב בבית אותו לא ראו זה שנים? ומי מחבריהם ובני משפחותיהם נהרג במלחמה?
לפני שישה שבועות נשא מאהאטמה-גנדהי את נאומו למאבק לא אלים ומיד נאסרו הוא ותומכיו בתנועת "שחררו את הודו" ומהומות פשטו בהודו כולה. האתרעות לזהירות מוגברת לא פוסקות מלהגיע. רעש והמולה מבחוץ. המונים מתגודדים וצועקים, וכבר הקיפו את גדר התחנה והציתו את סוכת הטבח הסמוכה. אלפי אנשים שואגים בחוץ ויש לצאת להגן על התחנה, ומה הם רוצים בכלל?
מפקד המשמר עוזר אומץ ויוצא אליהם כשאחדים מהמפגינים מנסים לטפס על גג התחנה. הוא מייד מוקף בהמון המשולהב ורובה המוסקט נחטף מידיו. אחד השוטרים בתחנה, עצביו מרוטים, נתקף בפאניקה, טוען את המוסקט שלו ויורה שתי יריות המפלחות את ההמון וגורמות לו לברוח בבהלה. גופת נערה נותרת מאחור, גופתה של קנאקלאטה בארוא בת ה-18, בעוד שחברתה מוקונדה קאקוטי נפצעת אנושות, ולאחר שעות גסיסה התאחדה נשמתה עם הנשמה הקוסמית, בדרכה למעגל התחייה מחדש, בעוד שגופתה הקטנה נותרה מנוקבת בידי משפחתה.
טקסי שריפת הגופות נערכו באותו היום בכפר הולדתן, כשהגוף הענוג של הנערות נשרף לאיטו במשך שלוש שעות על מזבח עצים, משאיר ריח חריף, צורב בכפר כולו.
באותו היום בתחנת המשטרה הבריטית הסמוכה של דקיאג'ולי המהומה הייתה אף גדולה יותר ובסיומה נספרו 11 גוויות מפגינים וביניהן גופותיהן של הנערות הצעירות טילסווארי, נומאלי ו-קאהולי.


ילדות הודית

דגלים מתנופפים אל-על

למה נשארה רק דמותה של קנאקלאטה חקוקה בזיכרון הקולקטיבי? לאל שיווה הפתרונים! אבל כיום בראש גבעת אוגורי המצוקית, ליד מקום תחנת המשטרה הבריטית הישנה, במקום המשקיף אל עיר הדם טזפור, ועל הנהר הענק, ניצב פסל ענק מהחיים של קנאקלאטה הנושאת בגאון את דגל הקונגרס. הנערה שהפכה לקדושה מעונה ולסמל של חופש ומאבק להשגתו. שנתיים וחצי מאוחר יותר, הונף דגל באיווא-ג'ימה והונצח בצילום, שהפך לאנדרטה וסמל לניצחון צבאי של האמריקנים על יפן. הייתה זו ההנפה השנייה באותו מקום. ההנפה בוימה עבור הצלם ג'ו רוזנטל שקטף את פרס הפוליצר היוקרתי על זיוף זה.
חודשיים נוספים עברו, וייבגני חאלדיי הרוסי, בהכירו את צילומו המפורסם של רוזנטל, ביים את הנפת הדגל האדום מעל בניין הרייכסטאג בברלין, לציון הניצחון הרוסי על המפלצת הנאצית. ארבע שנים נוספות חלפו, ומיכה פרי צילם את אברהם אדן ברן באותה תנוחת הנפה, של דגל הדיו במשטרת אוּם רַשְרַש, כסמל לסיום מלחמה, וגם תמונה זו הפכה לפסל ולסמל.


הנפת הדגל באיוג'ימה – תמונתו האלמותית המזויפת של ג'ו רוזנטל (מאגר תמונות)

אמת היא נקודה בזמן

וויקטור הוגו אמר פעם: "קיימת חובה אחת - האמת". דקארט טען שאמת אבסולוטית ישנה אחת ודרש בנצחיותה. הם לא חיו בעידן שהאמת תלויה בזמן והמדידה לעולם תשפיע על התוצאה. שום בדיקת עובדות, ולו גם הודעתו המפורשת של הערוץ הצרפתי שהצית את האינתיפאדה בצילום הערוך של מותו כביכול של הילד מוחמד א-דורה בעזה, שזייף עובדות, ולו אפילו הימצאותו של מוחמד א-דורה בחיים כפי שמקורות אחדים טוענים, לא תשיב את גלגלי ההיסטוריה ולא תחזיר את המילואימניקים שנרצחו ברמאללה לחיים. קנאקלאטה נקלעה למערבולת אירועים שהביאה למותה ובכך הפכה לסמל המשלהב המונים, והיא סמל לאומי בהודו ומושא להערצה. העובדות ההיסטוריות אין בהן אלא לבלבל את המציאות שנחרטה בזיכרון הקולקטיבי. ואל תבלבלו את האמת בעובדות..


דגל הטריקולור בווריאציה של גאנדי – עם כישור הטוויה במקום גלגל הדהארמה

עיר הדם טזפור

העיר טזפור (Tezpur) בה מתרחשת הסאגה של הנפת הדגל והטרגדיה של קנאקלאטה שוכנת בצדו הצפוני של נהר הבראהמפוטרה, במרכז מדינת אסאם, למרגלות ההימלאיה המזרחית. משמעות שמה בסנסקריט: "עיר הדם" (Teza=דם,Pura=עיר). העיר ידועה כבירת התה ובירת התרבות, האומנויות והספרות של אסאם, וכן נחשבת לבירת המאבק לחופש. העיר הייתה בירתו של המלך המיתולוגי באנה. זוהי עיר רגועה טובלת בירק, בעמק בין גבעות התחומות מדרום בנהר בראהמפוטרה ומצפון במדינת ארונצ'ל-פראדש ופסגות ההימלאיה עטורות השלג. השם "עיר הדמים" נובע מכתב הקודש הדתי בהאגוואט-פוראנה, המתאר את האווטרים (מופעים) של האל ווישנו. בפוראנה מסופרת מלחמתו של האל קרישנה (Hari) גלגולו של ווישנו, באל שיווה (Hara). למלך באנה, חסידו של האל שיווה, היו הרבה בנים ובת בודדת ויפיפייה בשם הנסיכה אושה. לילה אחד ראתה בחלומה נסיך יפה תואר ומיד התאהבה בדמות. ידידה הצייר צייר על פי תיאורה את הנסיך והתמונה הופצה ברחבי הממלכה. נכדו של האל קרישנה, הנסיך אנירודה, חשק בנסיכה ולבש את דמות הנסיך מהחלום. הוא נכנס למצודה בה נשמרה הנסיכה, כדי לזכות באהבתה ולשאתה לאישה. השומרים ראו אותו וסיפרו למלך באנה, שציווה לתופסו, ולמרות התנגדותו האלימה כלאו אותו בארמון המוקף אש (=אגניגר, Agnigarh). לורד קרישנה יצא בראש צבאו לשחרר את נכדו. מהעבר השני המלך באנה, מאמינו האדוק של שיווה, ניסה לעצור בעדו. הקרב שניטש בין כוחותיו של שיווה, לכוחותיו של קרישנה, היה עקוב מדם שזרם וכיסה את העיר כולה. כשהבין באנה שמולו עומד קרישנה, הופסק הקרב. יש האומרים כי היה זה האל בראהמה שהפסיק את הקטל. גבעת אגניגר, שהייתה מקום כלאם של הנסיכה אושה והנסיך אנירודה, משקיפה עד היום על העיר והנהר.


הנסיכה אושה אוחזת בציור אהובה יפה התואר